Kto może otrzymać pożyczkę z Funduszu Pracy?
- zatrudniał średniorocznie mniej niż 10 pracowników oraz
- osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 2 milionów euro lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 milionów euro),
którzy prowadzili działalność gospodarczą przed dniem 1 kwietnia 2020 r. w celu pokrycia bieżących kosztów prowadzenia tej działalności.
UWAGA: o mikropożyczkę nie mogą ubiegać się spółki cywilne; wniosek o pożyczkę może złożyć każdy wspólnik spółki cywilnej bez względu na to, czy prowadzi działalność gospodarczą na własny rachunek i oprócz tego w ramach społki, czy też prowadzi wyłącznie działalność w ramach spółki cywilnej.
Kto udziela pożyczki i na jakich zasadach?
Starosta (tj. starosta powiatu lub prezydent miasta na prawach powiatu, sprawujący zwierzchnictwo nad powiatowym urzędem pracy lub dyrektor odpowiedniego urzędu pracy działający z upoważnienia starosty lub prezydenta miasta) może, na podstawie umowy, udzielić ze środków Funduszu Pracy jednorazowo pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy, który prowadził działalność gospodarczą przed dniem 1 kwietnia 2020 r.
Starosta uprawniony jest do dochodzenia roszczeń z tytułu niespłaconych pożyczek.
Gdzie należy złożyć wniosek o pożyczkę dla mikroprzedsiębiorców z Funduszu Pracy?
Wniosek o pożyczkę mikroprzedsiębiorca składa do powiatowego urzędu pracy, właściwego ze względu na siedzibę mikroprzedsiębiorcy, po ogłoszeniu naboru przez dyrektora powiatowego urzędu pracy.
UWAGA: prosimy o nieskładanie więcej niż jednego wniosku przez jednego mikroprzedsiębiorcę. Złożenie 2 lub więcej wniosków przez tę samą firmę, a takich przypadków jest wiele, utrudnia proces rozpatrywania wniosków.
Wnioski można składać:
1. Drogą elektroniczną - w tym celu :
- wejdź na portal praca.gov.pl,
- wybierz opcję "Tarcza antykryzysowa",
- wybierz opcję "Wniosek o udzielenie pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy" - żółty koronawirus
- wybierz z listy jako adresata "Powiatowy Urząd Pracy w Opolu",
- przejdź do edycji wniosku,
- dalej postępuj zgodnie z instrukcjami znajdującymi się na stronie.
Bardzo prosimy o zachowanie opisanej procedury w celu szybkiej i sprawnej wypłaty pożyczki.
2. W formie papierowej - w tym celu:
- zapoznaj się z zasadami udzielania mikropożyczek znajdującymi się poniżej
- wydrukuj 2 egzemplarze Umowy o pożyczkę na pokrycie bieżacych kosztów prowadzenia dzialalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy, która w swej treści zawiera klauzulę informacyjną dot. przetwarzania danych osobowych; zaparafuj wszystkie strony i czytelnie podpisz 2 egzemplarze umowy o pożyczkę ( na 3 str. Umowy, pod słowem "Pożyczkobiorca" ) i na 4 str. klauzulę informacyjną o przetwarzaniu danych osobowych
- wydrukuj 3 egzemplarze Wniosku o mikropożyczkę ( zał. nr 1 do Umowy o pożyczkę ), cztelnie wypełnij wszystkie pola znajdujące się we wniosku, podpisz wszystkie 3 egzemplarze Wniosku o pożyczkę
- wydrukuj 1 egzemlarz Formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19 - wypełnij i podpisz
- złóż przygotowane dokumenty w zamkniętej kopercie, najlepiej formatu A-4 w siedzibie Powiatowego Urzędu Pracy w Opolu, ul. Hubala 21, 45-266 Opole lub wyślij pocztą na ten adres
Pożyczka jest udzielana ze środków Funduszu Pracy do wysokości 5 tys. zł, zaś jej oprocentowanie jest stałe i wynosi w skali roku 0,05 stopy redyskonta weksli przyjmowanych przez Narodowy Bank Polski.
Ile wynosi okres spłaty pożyczki?
Okres spłaty pożyczki nie może być dłuższy niż 12 miesięcy, z karencją w spłacie kapitału wraz z odsetkami przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia pożyczki.
Czy pożyczka może być umorzona?
Pożyczka wraz z odsetkami podlega umorzeniu, pod warunkiem, że mikroprzedsiębiorca będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia pożyczki.
Czy można przedłużyć okres spłaty pożyczki?
Rada Ministrów może, w celu przeciwdziałania COVID-19, w drodze rozporządzenia, przedłużyć okres spłaty pożyczki, ponad przewidziane 12 miesięcy, mając na względzie okres obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii oraz skutki nimi wywołane.
Czy są konsekwencje za składanie fałszywych oświadczeń we wniosku o pożyczkę z Funduszu Pracy i wniosku o umorzenie pożyczki?
Oświadczenia we wnioskach są składane przez mikroprzedsiębiorcę pod rygorem odpowiedzialności karnej, za składanie fałszywych oświadczeń, w brzmieniu: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.". Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
Czy wsparcie - niskoprocentowa pożyczka z Funduszu Pracy dla mikroprzedsiębiorców - stanowi pomoc publiczną?
Wsparcie polegające na udzieleniu niskoprocentowej pożyczki z Funduszu Pracy dla mikroprzedsiębiorców stanowi pomoc publiczną, mającą na celu zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarce, o której mowa w Sekcji 3.1 Komunikatu Komisji – Tymczasowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19 (2020/C 91 I/01) (Dz. Urz. UE C 91I z 20.03.2020, str. 1).
Szczegółowe informacje pod telefonem: 77 44 22 938, 77 44 21 880, 77 44 22945